Vad gör en rekryterare?

Rekryterare, precis som många andra yrkesroller, stöter på väldigt många fördomar. I detta fall att alla kan sköta en rekrytering – det är ju bara lyssna på magkänslan. För att slå hål på eventuella fördomar och även ge en inblick i vad yrket faktiskt innebär, tänkte vi i denna artikel berätta mer om hur vardagen för en rekryterare kan se ut!

 

Innehåll

– Vad innebär det att arbeta som rekryterare?

– Vilka roller rekryterar man till?

– Vilka egenskaper krävs för att lyckas som rekryterare?

– Hur blir man en rekryterare?

 

Vad innebär det att arbeta som rekryterare? 

En rekryterare kan antingen arbeta internt i en större organisation eller också på en byrå. Som anställd i en större organisation har man som uppgift att ”enbart” sköta rekryteringen för företaget i fråga. Arbetar man däremot på en rekryteringsbyrå får man möjligheten att arbeta med en mängd olika företag som valt att ta hjälp av byrån i rekryteringsprocessen.

Med tanke på att vi på Avanzera är en byrå tänkte vi fokusera på det sistnämnda alternativet. Hos oss kan företag vända sig för att ta hjälp med delar av eller hela rekryteringsprocesser. I de flesta fall bistår vi kunderna genom hela processen.

När vi får in ett uppdrag tilldelas det en rekryteringskonsult, vilken i sin tur bokar in ett personligt möte med exempelvis HR eller motsvarande chef på företaget. Denne åker sedan ut till arbetsplatsen för att bilda sig en uppfattning av organisationen, gå igenom kravprofilen för rollen samt sätta en tidsplan för arbetet.

Beroende på hur kravprofilen ser ut – det vill säga de kompetenser, erfarenheter, utbildningar och egenskaper som krävs för rollen – är det sedan upp till rekryteraren att hitta lämpliga kandidater.

Därefter sker allt ifrån efterforskningar, intervjuer, återkopplingar, presentationer, referenstagningar, personbedömningar och andra uppgifter för att säkerställa att rekryteringen blir lyckad.

Vilka roller rekryterar man till? 

Olika byråer specialiserar sig oftast på olika roller. Vi på Avanzera har exempelvis valt att specialisera oss på rekryteringar inom administration, ekonomi, HR, logistik och inköp, samt sälj och marknad.

Med över två decennier inom branschen har vi hjälpt hundratals företag i Stockholmsområdet att hitta ny personal, samtidigt som vi gett ett nytt arbete åt över 1000 personer. Något som vi både är stolta och tacksamma för!

Vilka egenskaper krävs för att lyckas som rekryterare?

För att lyckas i rollen som rekryterare gäller det att vara lösningsorienterad och tålmodig. Med tanke på att man även har mycket människokontakt, gäller det även att man är serviceinriktad, social och bra på att lyssna. Att ingjuta tillit och kunna bygga långsiktiga relationer är andra nyckelegenskaper som krävs för att lyckas i rollen som rekryterare.

Hur blir man en rekryterare? 

Vägen till att bli rekryteringskonsult kan variera från person till person. Bland de som arbetar i denna roll finns det en stor variation på såväl utbildning som yrkeserfarenhet. En del har studerat ämnen som personalvetenskap, sociologi och psykologi på universitetet, medan andra inte studerat överhuvudtaget. Istället besitter dem många års arbetslivserfarenhet och har expertkunskap inom en viss bransch.