Till dig som ska hålla en digital anställningsintervju

Digitala möten har blivit en del av arbetsdagen för många av oss. Jag är positivt överraskad av hur snabbt vi anpassat oss till nya processer, inte minst vad gäller rekrytering. Att genomföra anställningsintervjuer online kan kännas utmanande men som med allt annat är förberedelse A och O. Här delar jag med mig av mina insikter.

Helena Elvin

Digitala intervjuer ställer nya krav på dig som intervjuar, se till att föregå med gott exempel. 

Testa tekniken 

Att tekniken fungerar är en förutsättning för att intervjun ska löpa på. När det väl gäller vill du kunna fokusera på samtalet och inte ta itu med tekniska problem. Se därför till att avsätta tid för tech-check i din rutin. Av egen erfarenhet ger headset ofta bättre ljud. Kom också ihåg att ha ett avskilt rum utan störningsmoment tillgängligt. För att slippa tänka på vad som syns i bakgrunden kan du med fördel välja en neutral bakgrund i Zoom eller Teams. Eller ännu bättre, kanske ditt företag har en egen bakgrund att använda? 

Under själva intervjun – titta in i kameran så upplevs du som närvarande. 

Förbered kandidaten

På kort tid ska du hinna få en så rättvis bild som möjligt av kandidaten. Nervositet hör till anställningsintervjuer för många. Om dessutom utförandet sker digitalt för första gången kan nervositeten späs på ytterligare. För att kandidaten ska komma till sin rätt kan det därför vara värdefullt att skicka ett mail inför intervjun med en liten checklista på förberedelser. Informera om tekniken ni använder och uppmana kandidaten att sitta ostört, tala tydligt och titta in i kameran – helt enkelt de delar du själv vill ha koll på!

Hur blir det med småpratet?

Möts vi digitalt går vi miste om vissa delar, exempelvis småpratet vid receptionen eller kaffeautomaten. Innebär det att intervjun måste börja så fort ni loggat in? Inte alls. Det stora samtalsämnet pandemin kopplat till teknik och hemarbete passar bra att bryta isen med. 

Vad får man inte glömma?

Det är svårt att visa upp företagsmiljön på distans – men det är bra att berätta så mycket du kan, exempelvis om ni brukar äta lunch tillsammans eller sitter i öppet kontorslandskap. Har du en video eller bilder på företagets lokaler kan du passa på att dela skärm under mötet för att visa kandidaten hur det ser ut. Var också transparent med hur ni arbetar under den pågående pandemin. Är ni på plats ibland eller arbetar ni hemifrån? Hur planerar ni inför framtiden?

 Fysisk vs. digital anställningsintervju

Precis som med allt annat är upplevelsen av digitala intervjuer individuell. Medan vissa har svårt att nå ut med sin personlighet och samspela över nätet kan andra tycka att det är skönt att slippa tänka på saker runt omkring, som hur långt i förväg man ska dyka upp. Överlag har jag mött mer positivt än negativt när det kommer till digitala intervjuer, från båda håll. 

Något som överraskade mig, personligen, var att jag fick en positiv upplevelse av att delta i ett digitalt möte tillsammans med en kund och dess kandidat. Först var jag frågande till att vara med. Väl under mötet märkte jag att jag kunde hjälpa till när det uppstod tystnad – eller när jag upplevde att kandidaten inte kom till sin rätt. Att vara på plats under ett fysiskt möte hade känts konstigt; det skulle bli påtagligt att vi var två representanter från olika sidor. Men den digitala intervjun blev mer som ett dynamiskt möte. Många är vana vid att se fler personer på skärmen.

Blickar vi mot framtiden är jag helt övertygad om att digitala intervjuer kommer fortsätta vara del av rekryteringsprocesser nu när vi sett att det fungerar och gör våra rutiner effektivare. Det fysiska mötet kan dock aldrig ersättas helt. Min förhoppning är att vi framöver kommer inleda rekryteringsprocesser digitalt och träffas fysiskt i nästa steg. Det fysiska mötet ger rekryterare en bättre bild och för kandidaten är det ofta avgörande att få se arbetsplatsen och bilda sig en uppfattning innan man tackar ja till ett uppdrag.

Hur gör ni på ditt företag?

Helena Elvin Guillemain, chef personaluthyrning och rekrytering, Avanzera