Månadsbokslut – så går det till

Vill du få några goda råd om hur du tar hand om dina månadsbokslut – snabbt, enkelt och effektivt? Då har du kommit rätt. I den här artikeln guidar vi dig till lyckade månadsbokslut som förebygger kostsamma överraskningar!

Innehåll

– Vad är ett månadsbokslut?

– Så lyckas du med ditt bokslut – en checklista

– Ta hjälp av Avanzera

Vad är ett månadsbokslut?

Månadsboksluten är en del av din löpande redovisning och används ofta som en mindre avstämning mellan övriga bokslut. Precis som namnet antyder innehåller ett månadsbokslut en sammanställning av företagets alla kontohändelser den senaste månaden.

Genom att löpande genomföra månadsbokslutet och stämma av månadens resultat kommer du i princip att slutföra årsbokslutet i förväg. Dessutom är du ständigt medveten om företagets ekonomiska position och har enklare för att ta välgrundade beslut.

Så lyckas du med ditt bokslut – en checklista

Att du har tillgång till korrekta beslutsunderlag är en väsentlig förutsättning för att du ska kunna driva ditt företag på ett professionellt sätt. Ett månadsbokslut innehåller därför en sammanställning som avser alla debiteringar och krediteringen som skett.

För att hjälpa dig på traven med vad du faktiskt ska sammanställa i ditt månadsbokslut har vi tagit fram en checklista som är tänkt att passa de allra flesta – utan att vara för komplicerad:

– Företagets totala tillgångar

– Skulder

– Intäkter

– Fakturor

– Kostnader

Efter sammanställningen

Månadsbokslutet är däremot inte färdigt bara för att du har sammanställt informationen ovan. Det är efter att du har dokumenterat alla siffror som det riktiga arbetet börjar:

– Kontrollera sammanställningen – När du har gått igenom alla siffror måste du kontrollera så att de stämmer överens med de faktiska summorna på företagets saldon. Om det inte stämmer måste du ta reda på orsaken. Har du missat något?

– Gör en rimlighetsbedömning – Därefter bör du fundera kring sammanställningen. Är resultatet rimligt? Är det någon summa som bör vara större eller mindre till nästa månad?

– Jämför mot budget – Stämmer sammanställningen överens med månadens budgetering? Om inte – vad beror det på och hur bör arbetet se ut nästa månad? Genom att göra detta löpande får du mycket gratis vid årsbokslutet.

– Dokumentera det du gjort – Genom att dokumentera ditt arbete kan du i efterhand gå tillbaka och kontrollera vad du har gjort. En kort kommentar om hur du tänker eller varför du gjort som du gjort kommer ge dig en tydlighet över ditt arbete.

När detta är gjort är du slutligen medveten om hur ditt företag mår. Utifrån ditt korrekta beslutsunderlag kan du nu ta välgrundade beslut kring investeringar och utvecklingsområden. Det kan vara bra att till en början stämma av månadsvis så att du sköter din bokföring på rätt sätt. Då slipper du eventuella fel och kostsamma överraskningar!

Avslutningsvis

Förhoppningsvis har du nu bättre koll på hur ett månadsbokslut går till. Om du däremot är i behov av ytterligare hjälp med din ekonomi, administration eller redovisning kan du med fördel ta hjälp av oss på Avanzera. 

Ta hjälp av Avanzera

Visst vet du om att du kan få professionell hjälp med dina månadsbokslut? Oavsett om du är i behov av tillfällig assistans eller en mer permanent lösning så erbjuder vi på Avanzera konsultlösningar inom ekonomi, administration, sälj/marknad, logistik/inköp och HR.

När du vänder dig till oss på Avanzera tar vi ett helhetsansvar för att ni ska få den kompetens som ni efterfrågar. Oavsett om det handlar om enstaka tillfällen eller om ni är i behov av längre hjälp.

Är du intresserad av att hyra en professionell konsult? då är du varmt välkommen att höra av dig till oss på 08 – 545 28 300 eller info@avanzera.se. Vi har den kompetens som du behöver.